Albatross 88 Organisationskonsulter

Lyftkraft - våra blogginlägg

Tankar om en konsults utmaningar

Författare: Kristos Tsilkos

 

”Vad jobbar du med?”

”Jag är konsult”

”Jaså. Inom vilket område?”

”Jag är specialist inom Talent Management”

”Låter flummigt och dyrt…”

En av nidbilderna på en konsult är någon, klädd i dyr kostym, som gör en punktinsats i en organisation och lämnar efter sig en utredning, som organisationen sedan ska förväntas göra något med.

En annan nidbild är någon som gör samma arbetsuppgifter, som de anställda, men som är minst dubbelt så dyr. I nidbilden ingår även att konsulten försöker skapa sig en egen plats i organisationen så att hen blir oumbärlig. Jag har till och med hört någon likna den här typen av konsulter med kokain: highly addictive and very expensive.

Ytterligare en nidbild är att en konsult är någon man tar in för att hålla en inspirerande work shop, eftersom man känner att ”det behövs fräscha intryck utifrån”.  Direkt efter aktiviteten, brukar kunden ofta vara jättenöjda med insatsen, men när lite tid har förflutit, undrar de vad det egentligen gav. Man kanske till och med tycker att den konsulten inte var bra, eftersom det ”inte har hänt ett dugg i vår organisation”.

Det ligger säkert något i de beskrivna nidbilderna, men jag tycker att det luktar lite väl mycket förakt över yrkesrollen konsult i dem – att konsulter är mer intresserade av att skicka en faktura än vad de ger för värde för kunden – att jag vill sticka hål på den mytbildningen.

Det finns naturligtvis många olika faktorer som motiverar en konsult, men jag tänkte ge min bild på konsultrollen.

Som konsult behöver du för det första vara mycket nyfiken. Du ska – för att använda en klyscha – brinna för att lära dig mer om nya organisationer och nya branscher. Du ska ha förmågan att kunna greppa kundens utmaningar som dina egna. Du ska kunna tillhandahålla det utifrån-perspektiv, som kunden inte själv kan se eftersom de är så ”inne i det” vardagliga arbetet. Du ska drivas av att bidra med din expertis och erfarenhet så att kunden får en hållbar förbättring. Sist men inte minst, måste du ha en vilja att få andra att glänsa – till exempel den chef som valt att anlita dig.

När jag i rekryteringssammahang intervjuat konsulter, har en naturlig fråga varit varför vederbörande kan tänka sig att ta en anställning i ett produktbolag. Jag har i princip fått identiska svar: ”För att jag vill se vart min insats ledde till.” Det har varit fråga om systemutvecklare, som har anlitats som resursförstärkning i utvecklingsprojekt av nya produkter och när det har närmat sig release av produkten och man behövt dra ner på resurser, har konsulterna fått lämna först.

Jag har haft – den tvivelaktiga - förmånen att ha några längre uppdrag som konsult, men jag fick en tankeställare när en av mina ”kollegor” frågade mig efter att ha varit på plats i nästan 3 år.

”Är du fortfarande konsult?”

”Ja”

”Varför vill man vara konsult? Är det friheten över sin egen tid?”

Jag kunde inte svara.  Jag kunde ha svarat att jag valt att lägga min frihet på att gå till samma arbetsplats i närmare 3 år, men det skulle ha ekat tomt. Jag kunde ha svarat att jag som konsult slipper bli involverad i politiken som förekommer i en organisation, men det skulle inte heller stämma, eftersom jag efter så lång tid på företaget, visste vilka som kände varandra och höll varandra bakom ryggen.

Med den lärdomen har jag utvecklat mitt eget koncept för vad som motiverar mig som konsult (det kanske inte är unikt, men låt mig tro det), som jag kallar för GIMAIGO. Get In – Make An Impact – Get Out. En idealisk uppdragstid för mig är 6-12 månader. Jag hinner sätta mig in i utmaningen (vilket jag gör snabbt); jag hinner prestera; jag hinner bidra med min expertis; jag hinner lämna innan jag blir för insyltad i företagspolitiken; jag hinner lämna innan jag blivit en onödigt dyr inventarie. När jag blev avtackad från mitt senaste längre uppdrag, fick jag fantastiskt värmande ord på vägen, som övertygade mig om att jag hade gjort en Impact.

Häri ligger också utmaningen för oss konsulter. Om vi ska återknyta till nidbilderna i början av artikeln, skulle vi kunna liknas vid en Rolls Royce. Men det är väldigt sällan som en provtur i en Rolls Royce ger en långvarig, hållbar effekt. Det är tillfredsställande för stunden, men i det stora hela förändrar inte den provturen ditt liv. Vi, som konsulter, behöver skruva ner på bilden på oss själva. Vi kanske inte ska ses som en leasingbil och det är inte många som väljer att leasa en Rolls Royce, men man kan mycket väl välja en BMW 5-serie. Lite dyrare än genomsnittsbilen, men ger en härlig körupplevelse under hela leasingtiden.

Så när kunden tycker att vi tjatar om en fortsättning på uppdraget, så är det inte bara för att vi vill ta ordentligt betalt, utan vi vill att vi tillsammans – vi och kunden – ska bli färdiga. Naturligtvis ger det oss också större möjligheter att få goda referenser från den kunden. Vår kompetens är ju ändå vårt eget varumärke.

33,0,0,65,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,2,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
Kristos Tsilkos
Jörn Holmgren
Monica Andersson
Torbjörn Jonasson
Susann Arvidsson

På gång

Retorik all inclusive

 

Retorik all inclusive 

 

Malmö 2017-11-07

 

Läs mer

  


Ledarstil i mästarklass

 

 

 

Masterclass i ledarstil

med Torbjörn Jonasson

Lund 2017-09-12

 

 Läs mer

  


 

 

Kurser och föreläsningar

Juli 2017
ti on to fr
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Följ Albatross 88

facebook    LinkedIn

 

 

Google+ >>

Albatross 88 Organisationskonsulter

Dragörkajens kontorshus, Your Place, Övägen 8, 216 42 Limhamn (Malmö)

Björkhemsvägen 15 C, 291 54 Kristianstad

0703-31 71 17, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Copyright © 2017 Albatross 88 Organisationskonsulter
All Rights Reserved. Logga in