Albatross 88 Organisationskonsulter

Lyftkraft - våra blogginlägg

Tankar om en konsults utmaningar

Författare: Kristos Tsilkos

 

”Vad jobbar du med?”

”Jag är konsult”

”Jaså. Inom vilket område?”

”Jag är specialist inom Talent Management”

”Låter flummigt och dyrt…”

En av nidbilderna på en konsult är någon, klädd i dyr kostym, som gör en punktinsats i en organisation och lämnar efter sig en utredning, som organisationen sedan ska förväntas göra något med.

En annan nidbild är någon som gör samma arbetsuppgifter, som de anställda, men som är minst dubbelt så dyr. I nidbilden ingår även att konsulten försöker skapa sig en egen plats i organisationen så att hen blir oumbärlig. Jag har till och med hört någon likna den här typen av konsulter med kokain: highly addictive and very expensive.

Ytterligare en nidbild är att en konsult är någon man tar in för att hålla en inspirerande work shop, eftersom man känner att ”det behövs fräscha intryck utifrån”.  Direkt efter aktiviteten, brukar kunden ofta vara jättenöjda med insatsen, men när lite tid har förflutit, undrar de vad det egentligen gav. Man kanske till och med tycker att den konsulten inte var bra, eftersom det ”inte har hänt ett dugg i vår organisation”.

Det ligger säkert något i de beskrivna nidbilderna, men jag tycker att det luktar lite väl mycket förakt över yrkesrollen konsult i dem – att konsulter är mer intresserade av att skicka en faktura än vad de ger för värde för kunden – att jag vill sticka hål på den mytbildningen.

Det finns naturligtvis många olika faktorer som motiverar en konsult, men jag tänkte ge min bild på konsultrollen.

Som konsult behöver du för det första vara mycket nyfiken. Du ska – för att använda en klyscha – brinna för att lära dig mer om nya organisationer och nya branscher. Du ska ha förmågan att kunna greppa kundens utmaningar som dina egna. Du ska kunna tillhandahålla det utifrån-perspektiv, som kunden inte själv kan se eftersom de är så ”inne i det” vardagliga arbetet. Du ska drivas av att bidra med din expertis och erfarenhet så att kunden får en hållbar förbättring. Sist men inte minst, måste du ha en vilja att få andra att glänsa – till exempel den chef som valt att anlita dig.

När jag i rekryteringssammahang intervjuat konsulter, har en naturlig fråga varit varför vederbörande kan tänka sig att ta en anställning i ett produktbolag. Jag har i princip fått identiska svar: ”För att jag vill se vart min insats ledde till.” Det har varit fråga om systemutvecklare, som har anlitats som resursförstärkning i utvecklingsprojekt av nya produkter och när det har närmat sig release av produkten och man behövt dra ner på resurser, har konsulterna fått lämna först.

Jag har haft – den tvivelaktiga - förmånen att ha några längre uppdrag som konsult, men jag fick en tankeställare när en av mina ”kollegor” frågade mig efter att ha varit på plats i nästan 3 år.

”Är du fortfarande konsult?”

”Ja”

”Varför vill man vara konsult? Är det friheten över sin egen tid?”

Jag kunde inte svara.  Jag kunde ha svarat att jag valt att lägga min frihet på att gå till samma arbetsplats i närmare 3 år, men det skulle ha ekat tomt. Jag kunde ha svarat att jag som konsult slipper bli involverad i politiken som förekommer i en organisation, men det skulle inte heller stämma, eftersom jag efter så lång tid på företaget, visste vilka som kände varandra och höll varandra bakom ryggen.

Med den lärdomen har jag utvecklat mitt eget koncept för vad som motiverar mig som konsult (det kanske inte är unikt, men låt mig tro det), som jag kallar för GIMAIGO. Get In – Make An Impact – Get Out. En idealisk uppdragstid för mig är 6-12 månader. Jag hinner sätta mig in i utmaningen (vilket jag gör snabbt); jag hinner prestera; jag hinner bidra med min expertis; jag hinner lämna innan jag blir för insyltad i företagspolitiken; jag hinner lämna innan jag blivit en onödigt dyr inventarie. När jag blev avtackad från mitt senaste längre uppdrag, fick jag fantastiskt värmande ord på vägen, som övertygade mig om att jag hade gjort en Impact.

Häri ligger också utmaningen för oss konsulter. Om vi ska återknyta till nidbilderna i början av artikeln, skulle vi kunna liknas vid en Rolls Royce. Men det är väldigt sällan som en provtur i en Rolls Royce ger en långvarig, hållbar effekt. Det är tillfredsställande för stunden, men i det stora hela förändrar inte den provturen ditt liv. Vi, som konsulter, behöver skruva ner på bilden på oss själva. Vi kanske inte ska ses som en leasingbil och det är inte många som väljer att leasa en Rolls Royce, men man kan mycket väl välja en BMW 5-serie. Lite dyrare än genomsnittsbilen, men ger en härlig körupplevelse under hela leasingtiden.

Så när kunden tycker att vi tjatar om en fortsättning på uppdraget, så är det inte bara för att vi vill ta ordentligt betalt, utan vi vill att vi tillsammans – vi och kunden – ska bli färdiga. Naturligtvis ger det oss också större möjligheter att få goda referenser från den kunden. Vår kompetens är ju ändå vårt eget varumärke.

Vi lämnar över stafettpinnen

Susann Arvidsson lämnar Albatross 88

Jag har varit verksam som konsult i snart trettio år och känner att det är dags att börja trappa ner mitt engagemang i arbetslivet.

 

Eftersom Albatross 88 nu gör en del förändringar känns det som rätt tillfälle för mig att lämna företaget. Det har varit stimulerande år i Albatross 88 och jag har  fått ta del av alla konsulters erfarenheter, kompetens och kunskap och den goda andan som finns.

 

När jag kom in i företaget fanns det konsulter som arbetat tillsammans under lång tid och som jag kände stort förtroende för. Det var ett lyft för mig att få samarbeta med andra och att vara en del av ett trovärdigt varumärke som Albatross 88 Organisationskonsulter.

 

Nu önskar jag önskar nya Albatross 88 lycka till framöver!

 

Susann Arvidsson

 _______
Monica Andersson lämnar Albatross 88

Nu är det dags att gå vidare!

 

Efter 21 år som delägare i Albatross 88 Organisationskonsulter och med ålderns rätt, avslutar jag denna del av arbetslivet.

 

Många möten, många kunder, många utvecklingstillfällen, många samtal och många diskussioner senare TACKAR JAG MED STOR ÖDMJUKHET FÖR ALLT!

 

Avslutar med att citera Hasse Alfredsson: "Å så roligt vi har haft.....!"

 

Jag önskar Albatross 88 Organisationskonsulter fortsatt god utveckling!

 

Monica Andersson

_______
Torbjörn Jonasson lämnar Albatross 88

Efter tio år som delägare har jag bestämt mig för att fokusera på mitt nördiga specialintresse ledarstilsutveckling.

 

Jag har haft 10 roliga, spännande och utvecklande år i Albatross 88. Härliga kamrater, intressanta uppdrag och många, många fantastiska upplevelser. 

 

Nu arbetar jag vidare som enmanskonsult, men kommer att fortsätta samarbeta med Jörn Holmgren och Albatross 88 Organisationskonsulter.

 

Lycka till med den fortsatta utvecklingen av Albatross 88 Organisationskonsulter och etableringen i nordöstra Skåne. 

 

Vill du följa mig så hittar du mig på

 

www.ledarstilsexperten.se

 

Torbjörn Jonasson

Följ Albatross 88

facebook    LinkedIn

 

 

Google+ >>

Albatross 88 Organisationskonsulter

Björkhemsvägen 15 C, 291 54 Kristianstad

0703-31 71 17, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Copyright © 2017 Albatross 88 Organisationskonsulter
All Rights Reserved. Logga in